Tältä sivulta löydät nopealla vilkaisulla perustiedot virtuaaliteknologioista sekä hankkeen loppuseminaarin tallenteen ja materiaalit. Keräämme sivulle myös aihealueeseen liittyviä uutisia meiltä ja maailmalta.
Hankkeen esittelyvideo
Loppuseminaari 22.11.2023
1. Näkökulmia virtuaaliteknologian hyödyntämiseen nyt ja tulevaisuudessa, Santeri Saarinen, Helsinki XR-Center
2. XR-teknologioiden hyödyntäminen pohjoissavolaisissa yrityksissä, Kimmo Pakarinen & Ville Heiskanen, Savonia AMK
3. Virtuaaliteknologian sovellukset prosessiteollisuuden perehdyttämisessä ja koulutuksessa, Pasi Mankki, ATC Automation
4. Työkohteiden virtualisointi markkinoinnin apuna, Matias Pulkkinen, Hyvät Remontit
5. 360-ympäristöjen hyödyntäminen koulutuksessa, Marko Jäntti, Itä-Suomen Yliopisto
Tietoa virtuaaliteknologioista
360° -ympäristöt
Erilaisia tiloja voidaan kuvata 360° -kuvaukseen tarkoitetuilla kameroilla, jotka muodostavat kuvatusta tilasta yhtenäisen virtuaalisen ympäristön. Ympäristö esitetään yleensä selainpohjaisella alustalla, kuten esimerkiksi Matterport tai Thinglink, josta sitä voi tarkastella tietokoneella tai mobiililaitteilla. 360° -ympäristöt ovat erityisen tehokkaita, kun halutaan virtuaalisesti havainnollistaa tiloja tai laitteita esimerkiksi koulutuksien, perehdytyksen tai esittelyjen yhteydessä.
XR
Kattotermi, jota käytetään yleisesti puhuttaessa VR, AR ja MR teknologioista. Soveltuu käytettäväksi myös tuleviin vastaaviin teknologioihin.
VR
Virtual Reality eli virtuaalitodellisuus. Käyttäjän näkökenttä peitetään kokonaisuudessaan tietokoneella tehdyllä ympäristöllä. Näistä teknologioista yleensä immersiivisin. Yksinkertaisimmallaan VR:n pariin pääsee älypuhelimella ja siihen liitettävällä lisälaitteella (Google Cardboard), yleisimmin kuitenkin käytetään päähän puettavaa VR-silmikkoa, kuten HTC Vive, Oculus Quest tai Valve Index.
AR
Augmented Reality eli lisätty todellisuus. Tietokoneella luotuja elementtejä voidaan tuoda näkökenttään tai näyttöruudulle todellisen maailman päälle. Yleisimmin käytetty älypuhelimilla, mutta markkinoilla on myös älylaseja, jotka suunniteltu tätä varten.
MR
Mixed Reality eli sekoitettu todellisuus tai yhdistetty todellisuus. Hieman vastaava kuin AR, mutta tuodut elementit voivat olla interaktiossa myös todellisen tilan suhteen. Toisinaan AR termiä käytetäänkin myös kuvaamaan tätä teknologiaa. Yleisimmin käytetty kun puhutaan Microsoftin Hololens -laseista, jotka ovat markkinoiden yleisimmät tätä teknologiaa hyödyntävät laitteet.
Uutisia maailmalta
Metaversumi saattaa pian muuttaa kaiken – ja itse asiassa muutos on jo alkanut
Iltalehti: ”Metaversumi ei ole pakopaikka, vaan fyysisen todellisuuden jatke. Metaversumi on joukko virtuaalisia tiloja, joita voidaan luoda ja tutkia muiden ihmisten kanssa, jotka eivät ole fyysisesti samassa tilassa.” Jutussa sivutaan myös NFT-tekniikkaa (non-fungible token) ja sitä, miten pelit vaikuttavat VR:n kehittymiseen. 3.11.2021 Linkki Iltalehden juttuun
CES 2022: This new virtual reality headset can be worn like a pair of glasses
TechXplore: Panasonic esitteli kevyet ja kompaktit MeganeX VR-lasit, jotka ovat vain hieman tavallisia silmälaseja suuremmat. Lasit painavat noin 200 grammaa, mikä on huomattavasti vähemmän kuin nykyisin markkinoilla olevat VR-lasit. 6.1.2022 Linkki Techxploren juttuun
Virtual reality game can assess children’s ADHD symptoms
Åbo Akademi: Suomessa on kehitetty VR-peli, joka simuloimalla arkisia haasteita auttaa havaitsemaan lasten ADHD-oireita ja tulevaisuudessa jopa hoitamaan häiriötä. Pelaajan täytyy mm. suunnitella tulevaa, muistaa ohjeistetut tehtävät ja välttää häiriötekijöitä. Pelin on toteuttanut Peili Vision Company. 27.1.2022 Linkki Åbo Akademin sivuille
Parhaat VR-pelit 2022: parhaat vaihtoehdot kokea virtuaalitodellisuus
VR-laitteet ovat kehittyneet ja tulleet likemmäksi valtavirtaa, minkä takia myös pelien määrä on kasvanut ja niistä on tullut entistä laadukkaampia, viihdyttävämpiä ja immersiivisempiä. 6.3.2022 Linkki TechRadarin juttuun
”Yksi vuosikymmenen suurimmista teknisistä haasteista” – FB upottaa suurimman osan tutkimusrahoistaan virtuaalitodellisuuteen
Tekniikka & Talous: Mark Zuckerberg pitää ar-lasien kehittämistä suurena mutta mielenkiintoisena haasteena. Juttu on maksumuurin takana. 29.4.2021 Linkki Tekniikka & Talous -sivustolle
Virtuaalitodellisuus tuo keinoja mallintaa todellisuutta oikeudessa
Lakimiesuutiset: ”Virtuaaliteknologian avulla ja oikeustapausten visualisoinnilla tapahtumien kulku voidaan konkretisoida kaikille osapuolille samanlaiseksi. Virtuaalimalli voi myös tarjota tuomarille uudenlaisen mahdollisuuden korjata ennakkokäsitystä tapahtumista ja kyseenalaistaa päättelyketjuaan.” Lapin käräjäoikeuden käynnistämässä kokeiluhankkeessa selvitetään, mitä virtuaalitodellisuus voisi tuoda oikeusistuinten avuksi. 9.4.2019 Linkki juttuun
Video: Jaguar Has Announced A New Hypercar For Virtual Reality
It will be created for virtual reality and will appear only in the computer game Gran Turismo. Linkki juttuun
Virtual therapy lab presented Arab Health 2022 in Dubai
The aim of the virtual therapy lab is to improve important emotional-control skills among teenagers and young people. The innovation makes it possible to offer psychotherapeutic consultations in an expanded virtual-reality environment using next-generation technologies. Linkki juttuun
AR, VR poised to send medtech into the next dimension
A handful of virtual- and augmented-reality-based technologies received millions in funding and FDA nods in 2021, setting the stage for a 2022 overflowing with new opportunities to take traditional medical procedures virtual. Linkki juttuun
Skills You Will Need for a Career in AR/VR
If you are looking to change careers or are a student in college, you might be wondering what skills you’ll need to learn. This article discusses 7 must-have skills if you want to work in the augmented, virtual, and mixed reality industry. Linkki juttuun
Enterprise AR will be dominated by Apple and Magic Leap
Magic Leap just unveiled an advanced prototype of its Magic Leap 2 headset and the consensus among reviewers is that it’s a great product. Linkki juttuun
What you need to know about the state of the metaverse today
While most people are still trying to understand exactly what a metaverse is, major tech players are betting their future on the promise of this new paradigm. Linkki juttuun
AR/VR Headset Shipments Grew Dramatically in 2021, Thanks Largely to Meta’s Strong Quest 2 Volumes
The worldwide market for augmented reality and virtual reality (AR/VR) headsets grew 92.1% year over year in 2021 with shipments reaching 11.2 million units. Meta’s Quest 2 was by far the most popular product with 78% share of the combined AR/VR market during the year. Linkki juttuun
Ystäväsi on tuhannen kilometrin päässä mutta tuntuu kuin olisi ja puhuisi ja halaisi sinua sohvalla vieressäsi – Näin tämä tieteisfantasia voi muuttua todellisuudeksi
Jotta etävuorovaikutus voi tulevaisuudessa tuntua mahdollisimman aidolta, tarvitaan tutkimusta ja sosiaalisen virtuaalitodellisuuden kehittämistä. Mutta mitä ihmettä sosiaalinen virtuaalitodellisuus oikein on? Siitä kirjoittavat tutkijat Pentti Haddington, Tiina Keisanen, Mirka Rauniomaa ja Heidi Spets. Linkki juttuun
Epic Games introduces RealityScan app that turns smartphone photos into high-fidelity 3D models
Epic Games, developer of Unreal Engine, has introduced RealityScan—a new free 3D scanning app that turns smartphone photos into high-fidelity 3D models. Linkki juttuun
10 “Metaversities” Are Opening Across The US This Fall
Select colleges will open twin digital campuses built by VictoryXR on Engage XR’s social VR platform. The project is being funded by Meta as part of Meta Immersive Learning, a program which was established to help support the next generation of metaverse content creators. Participating students will receive a Meta Quest 2 headset which can be used to access their respective universities in VR. April 7, 2022. Linkki juttuun
Enterprise VR training company Strivr raises $35M to help reskill the workforce
Strivr, the company behind an enterprise-focused virtual reality (VR) training platform used by big names such as Walmart, Verizon and Bank of America, has raised $35 million in an extension to its previously announced $30 million series B round of funding. April 19, 2022. Linkki juttuun
Savonia-artikkeli: Koulutussisältöinä 360º-ympäristöt ja -kuvaus
VirTech hanke järjesti koulutuksen 360º-kuvauksista ja -ympäristöistä, tässä artikkelissa lyhyt yhteenveto koulutuksen sisällöstä Linkki juttuun